4 juni: Kabelvåg (Svolvaer) - Mo I Rana - Reisverslag uit Mo i Rana, Noorwegen van Noordkaap2014 Hans - WaarBenJij.nu 4 juni: Kabelvåg (Svolvaer) - Mo I Rana - Reisverslag uit Mo i Rana, Noorwegen van Noordkaap2014 Hans - WaarBenJij.nu

4 juni: Kabelvåg (Svolvaer) - Mo I Rana

Blijf op de hoogte en volg Noordkaap2014

04 Juni 2014 | Noorwegen, Mo i Rana

Vandaag een route van 465 km maar helemaal langs de fjorden dus het gemiddelde ligt laag. We vertrekken om 8.00 uur en hopen in Lødingen de veerboot van 10.30 uur naar Bognes te halen.
Wat gebeurt er: in vier van de zes tunnels zijn ze aan het werk. Na het laatste oponthoud leggen we ons neer bij het feit dat we deze boot niet halen. Verrassend is dat bij aankomst in de haven de boot er nog ligt. Sterker nog, de auto's staan allemaal nog te wachten om aan boord te gaan. We komen in rij twee maar mogen bijna als eersten oprijden.
Aan boord lekker koffie en dan op het achterdek genieten van het uitzicht en de zon.

Als we onze reis vervolgen zie ik voor het eerst sinds noord Zweden weer een spoorrails en later zelfs een trein. Is hier ook bijna niet te doen waarschijnlijk met al die rotsen, bergen en water.
We gaan voor de laatste keer over de Poolgrens. Hier is er niet zo'n circus van gemaakt als in Zweden en we laten het aan ons voorbij gaan.

Vanuit een omgeving met veel groen en soms wat sneeuw op de bergen zitten we ineens in de buurt van gletchers; sneeuw, ijs, dorre bomen en kale takken en we draaien het dak van de auto maar dicht want de temperatuur daalt fors. Veel stroomversnellingen en dat ziet er prachtig uit. Er is een bruggetje over een van deze wateren maar helaas komen we daar niet bij.
Niet veel later dalen we af en zien we weer groene weides met voor het eerst koeien en paarden en voor ons rijden zelfs twee Nederlandse campers.

Als Mo I Rana in zicht komt pakken de wolken zich samen en vallen de eerste druppels. Daar zijn we niet meer aan gewend. Als we de stad in rijden is het droog en zien we zelfs een 'waterval'.
Bij het hotel lopen alweer Noren die via de tamtam hebben gehoord over onze groep en ze staan klaar met het toestel in de aanslag om van alle auto's foto's te maken.

We hebben vandaag een buffet maar het blijft moeilijk om voor deze grote groep (167 personen) de juiste logistiek te bepalen. In het begin zijn de schalen in een mum van tijd leeg en het bijvullen duurt (te) lang. Tegen de tijd dat iedereen zijn bord wegschuift zijn alle schalen en bakken tot de rand vol en blijft er eten over.

In de groep zijn mensen van allerlei pluimage en als vanzelf ga je met een grote boog om sommigen heen en anderen sluit je in jouw kring. Dat verloopt heel natuurlijk...
Morgen een route van 680 km met een te verwachten reistijd van 10.20 uur. Daarbij de koffiestops en een picknick komen we op minimaal 12 uur sturen. Lichtelijk afzien maar waarschijnlijk gecompenseerd door een fantastische omgeving :)

• 05 Juni 2014 - 18:56

Mirjam Simone En Chris :

Lieve Hans en wies ( papa en mama )

We hebben genoten van jullie leuke verhalen, en we hebben de verhalen aan elkaar voorgelezen.
    Wat maken jullie leuke en mooie dingen mee!
    Wij hebben genoten van de heerlijke spaghetti van Jamie Olivier, Simone wilde graag spaghetti eten.
    Het was vandaag een koude regendag hier, niet te geloven dat het morgen rond de 30 graden wordt.

Mammie en pappie tot snel!
    Lieve groet van ons : M.S.C Xx

• 05 Juni 2014 - 20:08

Truus:

Wow Wies en Hans, mooie verhalen en foto's. Leuk om mee te genieten. Nog een fijne tijd daar. Liefs en intussen zonnige groeten uit Nijmegen,XXT en R.