3 juni: Harstad - Andenes - Kabelvåg (Svolvaer) - Reisverslag uit Kabelvåg, Noorwegen van Noordkaap2014 Hans - WaarBenJij.nu 3 juni: Harstad - Andenes - Kabelvåg (Svolvaer) - Reisverslag uit Kabelvåg, Noorwegen van Noordkaap2014 Hans - WaarBenJij.nu

3 juni: Harstad - Andenes - Kabelvåg (Svolvaer)

Blijf op de hoogte en volg Noordkaap2014

04 Juni 2014 | Noorwegen, Kabelvåg

Gisteravond hebben de technische mannen een nieuw verloopstuk pas gemaakt. Zagen en nieuwe klemmen erop. Die komt niet meer los. Ook hebben ze de rubbers van de ophanging van de uitlaat vervangen. Mannen, bedankt weer!
We gaan om 6.45 uur op pad noordwaarts met een blauwe lucht. We rijden door een dorpje met de naam Breivik. Dat is raar... Je zal er wonen.
Na 220 km stappen we aan boord van de boot die ons naar de walvissen brengt. We hopen dat de kaarsjes van onszelf, Sara, Yvonne en Annelies hun werk doen.

Na een tijdje varen, zien we de eerste tekenen van een potvis. En ja hoor, de motor langzaam en we komen best wel dichtbij. Zelfs de staart krijg ik op de foto. Daarna verschijnt een school pilot whales, voor ons zijn dit grienden. Volgens de mannen van de boot zijn ze aan het 'socializen'; ze zwemmen kriskras door elkaar in een heel rustig tempo.
Daarna de tweede potvis en daarna zelfs een derde. Van de laatste heb ik een filmpje. Ik probeer het hier bij te zetten.
Het is zó indrukwekkend en mooi om zo'n groot beest zo dichtbij te zien. Iedereen aan boord wordt stil en je voelt de spanning. Op het moment dat 'ie blaast hoor je tientallen fototoestellen klikken. Op de terugweg praten we na en vergelijken we foto's met elkaar.

Tevreden rijden we grotendeels dezelfde weg terug, halen verse garnalen en broodjes en picknicken langs de weg.
Het blijft verrassend hoe medeweggebruikers reageren op onze auto. Een paar motoren steken hun duim op als ze ons zien en soms zwaaien mensen vanuit auto's. Dan voelen we ons trots om hier te zijn.

Het euvel met de motorkap is nog niet opgelost en schiet weer een paar keer open. We reageren steeds relaxter. In het hostel hebben we een kamer met eigen douche en toilet. Heerlijk douchen en daarna met een pak wijn en een biertje buiten een bankje gezocht.
Hier hebben we later ook ons route overleg met Gitty en Jos en weer later schuiven Luuk en Gerda ook nog aan. Gezellig!
Om 23.30 uur maak ik vanuit bed nog een foto. Hier hebben we geen verduisteringsgordijnen dus het lijkt wel midden op de dag. Gelukkig bestaan er slaapmaskers.

• 04 Juni 2014 - 19:37

Alice:

Wat een prachtige verhalen, we reizen echt een beetje mee. Dank daarvoor Wies.
    Geniet nog maar. Liefs Alice

• 04 Juni 2014 - 20:11

Mascha:

Wat een prachtige foto's van een bijzondere reis! Ik geniet met jullie mee :) Kus Mascha
    PS. Hier nog alles onder controle ;-)

• 04 Juni 2014 - 22:07

Petra:

Lieve Wies en Hans,
    Wat leuk om jullie reis zo mee te maken! Dank je wel Wies! Ik dacht vandaag: wat zit die spambox toch vol. Zaten al jullie berichten daar in. Dus ik heb alles ineens gelezen. Alsof ik erbij ben, zo voelt het. Goede reis nog en tot eind juni!! Kus van fam. de Kort

• 04 Juni 2014 - 23:25

Annelies & Jos:

fijn dat kaarsjes nog werken.....
    jullie hebben heel veel geluk : zoveel van die zee "beesten" te hebben kunnen spotten..
    dat vergeet je NOOIT meer...............liefs A !
    ps. en al die blauwe luchten....wauw....

• 05 Juni 2014 - 11:16

Thea:

Hoi Wies en Hans

Heel leuk om een stukje van jullie reis mee te beleven.De foto's zijn prachtig en spreken voor zich.
    Ik moet wel lachen met je duidelijke teksten er boven Wies. Nog een geweldige reis verder.

Groetjes van je koor buurvrouw .