31 mei: Honningsvåg - Noordkaap - Reisverslag uit Honningsvåg, Noorwegen van Noordkaap2014 Hans - WaarBenJij.nu 31 mei: Honningsvåg - Noordkaap - Reisverslag uit Honningsvåg, Noorwegen van Noordkaap2014 Hans - WaarBenJij.nu

31 mei: Honningsvåg - Noordkaap

Blijf op de hoogte en volg Noordkaap2014

31 Mei 2014 | Noorwegen, Honningsvåg

We zijn niet meer naar de Noordkaap gereden gisteravond. Bij het hostel was het heel erg mistig dus we zijn thuis gebleven. Dit was een verkeerde keus hoorden we later van anderen. Er was wel laaghangende mist maar omdat het uitkijkpunt heel hoog op een rots ligt, keek je er overheen. Zon dus! Maar ja, het is niet anders en de foto's hebben we gezien ;)

Vanochtend gewandeld op zoek naar een supermarkt. Onderweg zeg ik: het is vandaag 'kleedjesdag'. Hoezo? Nou, bij heel veel huizen hangen de vloerkleden in alle soorten en maten over de balustrade. Verder veel sanseveria's, vetplanten, kunstbloemen in de vensterbanken waarboven een mengelmoes aan groezelige gordijnen. Bij de lokale bloemenwinkel staan schriele geraniums in opzichtige potten te wachten op een koper. Bij de gedachte om hier in de wintermaanden te moeten wonen, (bijna) zonder daglicht, krijg ik het benauwd. Tijd om de lokale bevolking te vragen naar hun ervaringen is er niet want het programma zit strak in elkaar. Misschien gaan de uitgaven naar wodka in plaats van een fleurig gordijntje.

Op het programma van de rustdag staat Koningskrabben eten. Een deel ging met de bus en wij zijn met een kleinere groep in grote rubberboten naar de fuiken gevaren. Op de boot zaten twee motoren van ieder 300 pk dus we gingen loeihard! Met de beschermende (drijf)pakken kregen we het niet koud. Een fuik hebben we omhooggehaald met daarin een stuk of tien mega krabben. Met z'n allen in een grote tipi rond het vuur keken we toe hoe ze ze kookten in zeewater en kregen uitleg. De Russen hebben de Koningskrab in de Barends zee gegooid en omdat hij daar geen natuurlijke vijanden heeft, vreet 'ie alles kaal. De zeebodem wordt een 'woestijn'. Daarom moet iedereen die er een krab vangt deze dood maken. Opeten is dan een logisch vervolg... Ze smaakten heerlijk.

's Middags de groepsfoto bij het einddoel van onze reis: de Noordkaap. Op een van de parkeervelden staan alle Volvo's in een cirkel en alle rijders bij hun eigen auto. Een heel indrukwekkend gebeuren!
Na een heerlijke Noordkaap prosecco waar Gitty op trakteerde, nog voor haar verjaardag, zijn we weer teruggereden.

We eten lekkere verse broodjes op onze kamer en pakken alvast de tassen in want om 6.00 uur gaat de wekker voor een lange en ongetwijfeld mooie route langs de fjordenkust naar Tromsø.

• 31 Mei 2014 - 22:25

Dees:

Zo dat gaat snel!!! Zijn jullie al helemaal bovenin geweest. En zo een joekel van een krab; jammie!!!
    Goede reis verder en hopelijk blijft alles op z'n plaats zitten.

• 01 Juni 2014 - 12:48

Paul:

Hoi.

Zo ben ik zelf ook een beetje op reis als ik jullie verslag lees.Harstikke leuk.

Groet en geniet ervan.
    Paul. (en Ciel)

• 01 Juni 2014 - 22:10

Jitske:

Hoi Wies en Hans,

Wat een toffe reis maken jullie! Ik ben jaloers!
    Geniet er nog van,

Groetjes,