30 mei: Kirkenes - Honningsvag - Reisverslag uit Honningsvåg, Noorwegen van Noordkaap2014 Hans - WaarBenJij.nu 30 mei: Kirkenes - Honningsvag - Reisverslag uit Honningsvåg, Noorwegen van Noordkaap2014 Hans - WaarBenJij.nu

30 mei: Kirkenes - Honningsvag

Blijf op de hoogte en volg Noordkaap2014

30 Mei 2014 | Noorwegen, Honningsvåg

Na een heerlijke nachtrust feliciteren we bij het ontbijt Gitty met haar verjaardag. In het museum in Rovaniemi hebben we een mooie scrubhandschoen gekocht en ze is er heel blij mee.
Mooi op tijd zijn we bij de auto, spullen er in en starten... maar wat is dat geluid? Dat klinkt niet goed. Hans en Jos constateren een lek in de uitlaat achter de eerste demper. Technisch team gebeld en na een eerste blik is hun advies: repareren! We verplaatsen de auto en na een creatieve behandeling van een stuk ijzer wat aan de kant van de weg lag, monteert Dick het met een paar klemmen en is het verholpen. We zijn heel blij!

Iets later, 1,5 uur, dan gepland gaan we weer met twee auto's op pad. We vinden het heel prettig om samen te reizen. Na een half uur krijgen we een tweede euvel: het is al een ouder probleem maar al een paar maanden niet meer meegemaakt: de motorkap schiet uit de eerste klem... de grote haak blijft gelukkig wel vast maar een en ander gaat wel een paar centimeter op en neer. Geen prettig gezicht dus stoppen, bijstellen en weer rijden. Dit gebeurt gedurende de dag nog twee keer en elke keer schrik je weer. Gelukkig zijn de wegen erg stil dus kun je gewoon op de rechter rijbaan stoppen, uitstappen, de klep een duw geven en weer verder.

Het uitzicht wordt steeds weidser. Sneeuw, bevroren meren en de eerste fjorden komen in zicht. Overweldigend mooi!
We zien een bord met een 'wegomlegging'. De nieuwe weg heeft geen wegdeksel maar steentjes en voert midden door de sneeuw. Een stukje verder is er al nieuw asfalt en rijd je door een witte wereld.

Rijdend van fjord naar fjord veranderen ook de rotsen naast de weg: van glooiend rond is het ineens rots in laagjes. Het lijkt op de Pancake Mountains op het Zuidereiland van Nieuw Zeeland. Heel apart.
In deze rotsen ook tunnels. Lang ook wel, een van 7 km en op het eind ervan 'is het licht'.

We slapen in een hostel waar we een functionele kamer hebben met twee bedden, een stoel en een wastafel. Toilet en douche op de gang. Nu staan er in de gang een paar mensen te praten en het galmt als in een kerk. Hallelua, als ze vanacht maar stil zijn :)
We gaan misschien vannacht om 00.13 uur kijken naar het laagste punt van de zon maar alleen als de mist die nu binnentrekt weer weg is.
Vandaag hadden we de hele dag strak blauwe luchten. Dit komt hier vijf keer per jaar voor. Hebben wij even mazzel!

• 30 Mei 2014 - 22:03

Jos Janssen:

Hallo Wies en Hans,
    prachtige reis zo te lezen!
    Ontmoeten jullie geen locals??Maken jullie voor mij nog even enkele diepte-interviews met wat Noorderlingen, over 't licht 't donker en de drank...
    groetjes Jos

• 31 Mei 2014 - 07:02

Petra En Martijn:

Hoi hans en wies,
    Klinkt als een heel mooi land, met prachtige natuur! Veel bekijks met de auto's? Enne verkennen jullie ook met andere voertuigen het land, per kano per fiets?? Hoe fanatiek zijn de rijders met de rally?
    Veel plezier, peet en martijn

• 31 Mei 2014 - 11:11

Annelies & Jos:

hadie rally-rijders !
    wat is de natuur prachtig, ik lees dat heel duidelijk in jullie verslagen...
    t uitzicht zoals de Pan-Cakes, ik verlang er naar terug...
    Wies ,ben jij de jongste van de groep ?
    ben benieuwd of jullie toch nog om 00.13 t laagste punt van de zon hebben kunnen zien......
    maar dat lees ik vast héél snel, want je bent zeer trouw met jullie verslagen, Wies.....
    liefs A !

• 31 Mei 2014 - 20:59

Jacqueline :

Lieve Wies en Hans,

Mooi hoor al die verhalen. Zoals je het landschap beschrijft doet me dat weer denken aan onze Noorwegen reis, de fjorden, de rust, het landschap..Wij haddengelukkig geen automankementen, ik zou daar nerveus van worden!
    Geniet nog heerlijk, het is al bijzonder dat je dit samen doet!
    Dikke zoen, Jacq. En Ernie