28 mei: Rovaniemi - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Noordkaap2014 Hans - WaarBenJij.nu 28 mei: Rovaniemi - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Noordkaap2014 Hans - WaarBenJij.nu

28 mei: Rovaniemi

Blijf op de hoogte en volg Noordkaap2014

28 Mei 2014 | Finland, Rovaniemi

Hans slaapt zodra zijn oor het kussen raakt en houdt dit vol tot de wekker gaat. Ik slaap gemiddeld 5/6 uur... Zo ook vanochtend: om 5.45 uur klaar wakker. Even lezen, toilet, spelletje op de mobiel, maar geen slaap. Opgestaan en in de auto mijn hardloopspullen gehaald. Omgekleed en op weg naar de rivier waar we gisteravond al liepen.
Het was lekker fris maar met een zonnetje heerlijk om te rennen: 5,2 km in Finland en onderweg vier bruggen gezien. Toch een beetje de bruggenloop gedaan dus :)

Op ons gemak ontbijten en om 9.30 uur verzamelen voor de rendiersafari. Heel toeristisch maar leuk om mee te maken. Heen met de bus en bij aankomst een Lapse welkomstceremonie: een verhaal van een Lap en je krijgt twee punten op je voorhoofd waar het gewei moet gaan groeien! Dan uitleg over het leven van en met het rendier. Ze verwerken jaarlijks 2,5 miljoen kilo rendiervlees... Na de Lapse lunch, puree met rendierstoof, in open platbodem bootjes weer terug naar het hotel.

s' Middags naar het Arctic museum waar we alles lezen en zien over de volkeren die boven de poolcirkel leven. Het is een mooi gebouw waar we lekker rondslenteren. Op de terugweg halen we een take-away pizza en eten die heerlijk op onze kamer op met een wijntje erbij. De dozen wijn uit Nederland komen goed van pas.
Bij de pizza tent regel ik nog Finse euromunten voor mijn 'eurocollector'. Ken je hem nog? Een grote blauwe kartonnen map waarin je de munten van de eurolanden uit 2002 kunt verzamelen. Ik heb de mijne nu vol.

• 28 Mei 2014 - 17:46

Thea:

Leuk om met jullie een heel klein stukje mee te reizen .Een fijne tijd samen. Groetjes van je koorbuurvrouw .

• 28 Mei 2014 - 20:29

Hilde:

Leuk om jullie verhalen te lezen. Je schrijft beeldend. Groet en knuffel aan Hans

• 28 Mei 2014 - 21:04

Folkert:

Nu al eengewei erbij ? Goed bezig! En? Zijn de puntenaantal het uitbotten?

• 28 Mei 2014 - 21:49

Jos En Gitty Flipsen Scholten:

Leuk verslag met leuke foto's. Jullie hebben duidelijk een andere dag gehad dan wij.
    Morgen naar Kirkenes samen weer op de dezelfde tocht, slaap lekker en tot 9.00 uur Finse tijd. Gitty en Jos

• 29 Mei 2014 - 09:05

Mirjam:

Ha Wies en Hans
    Ik geniet van je verslagen het lijkt soms of ik er even bij ben! Geniet er van. Liefs Mikky

• 29 Mei 2014 - 09:57

Tineke:

Wat een mooie en leuke foto's ook het verslag van de reis is heerlijk om te lezen.
    Liefs van Tineke

• 29 Mei 2014 - 14:16

Corin :

Leuk om te lezen,en t ziet er prachtig uit!
    En dan ook gewoon hardlopen, kanjer!
    Bedankt voor je felicitaties.
    Mooie tijd samen!
    Liefs Corin

• 29 Mei 2014 - 22:04

Yvonne:

Hey Wies en Hans,

zo ver weg en zo dichtbij! Leuk om op de hoogte te blijven van al die bijzondere ervaringen van jullie. Ik ren gewoon door de Ooypolder en ga naar de Vasim: ook leuk. Blijf genieten van al het moois! Dikke kus voor jullie allebei uit een nat Nijmegen waar morgen de zon weer gaat schijnen

• 30 Mei 2014 - 08:56

Saskia Randewijk:

Hebben jullie de Kerstman nog gezien? Die woont daar toch?
    Groet, Saskia