27 mei: Arvidsjaur - Rovaniemi - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Noordkaap2014 Hans - WaarBenJij.nu 27 mei: Arvidsjaur - Rovaniemi - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Noordkaap2014 Hans - WaarBenJij.nu

27 mei: Arvidsjaur - Rovaniemi

Blijf op de hoogte en volg Noordkaap2014

27 Mei 2014 | Finland, Rovaniemi

Gisteravond zijn we na het eten nog even wezen wandelen naar en bij het meer. Het vreemde is dat de zon om 21.30 schijnt alsof het 19.00 uur is. Het geeft wel mooie plaatjes.
Vanochtend weer een heerlijk ontbijtbuffet en om 8.30 uur vertrekken de twee teams 164, op weg naar Finland.
Hans en ik rijden vandaag voorop en na het oppompen van de banden kunnen we voluit.
De omgeving wordt naar gelang de dag vordert steeds verlatener. De huizen steeds minder en de weg steeds slechter. Na de eerste stop voor koffie neem ik het stuur over en al snel is de weg een steentjesvlakte. Lijkt alsof je op sneeuw rijdt; je hebt steeds het idee dat je kan gaan slippen. Er is al een spoor midden op de weg dus daar rij ik in tot een tegenligger zich aandient. Even iets gas terug, naar de rechter weghelft en daarna weer middenop. Mensen langs de weg steken hun duimen op als ze ons zien. Wel een aparte gewaarwording.

We passeren tijdens deze dag vijf keer de poolcirkel. Op twee plaatsen maken ze er een toeristisch gebeuren van en daar zien we dus een heel nest aan Volvo's! We hebben ook al een foto voor de Kerstkaart gemaakt.
Belangrijk: print de foto en hang hem in december in de boom. Wij geven dit jaar aan een goed doel in plaats van kaarten sturen.

Terwijl we zo rijden denk ik ineens aan de serie Twin Peaks uit de jaren '90. Laura Palmer was 'wrapped in plastic'. Het verhaal speelde zich af in een omgeving met donkere dennenbossen; en laten ze die nu hier ruim voorradig hebben! Berken, dennen en meren is het uitzicht. Gelukkig vandaag vergezeld door veel zon dus we maken in ons hoofd prachtige plaatjes.

Na een heerlijke picknicklunch gaan we op pad voor het laatste gedeelte. Finland in. Van de taal is helemaal niets meer te maken.

Voor het avondeten hebben we salade vooraf en daarna heerlijke zalm met geroosterde groentes maar als ik wijn bestel schrik ik me dood: € 8 per glas! Dat wordt hut-zuipen dus.
Na een wandeling voor de spijsvertering zoeken we ons bed op (na dit blog).
Morgen op bezoek bij de Lappen. Mijn moeder zij altijd: "Je moet goed eten, dan kun je lappen kakken!"
Denk daar maar eens over na...

• 28 Mei 2014 - 10:08

Carla Cloosterman :

Hallo Hans en Wies
    Leuk om jullie verhaal te lezen en zo de reis te volgen.
    Veel plezier nog en vooral genieten. Groetjes Bernard en Carla

• 29 Mei 2014 - 00:35

Dees:

Gaaf Wies om zo mee te reizen met jullie!